وبلاگ

گاستروانترولوژی یا تخصص گوارش

گاستروانترولوژی یک شاخه پزشکی است که بر سلامت دستگاه گوارش یا مجرای گاسترواینتستینال تمرکز دارد. متخصص گوارش می تواند از سندرم روده تحریک پذیر گرفته تا هپاتیت C را درمان کند.متخصص گوارشمتخصصان گوارش در درجه اول بیماری های دستگاه گوارش در مردان و زنان را تشخیص داده و آن ها را درمان می کنند.آن ها از طریق آندوسکوپی و با استفاده از ابزارهای خاص دستگاه گوارش را مشاهده کرده و مشکل را تشخیص خواهند داد.مت

بیماری های کبد

کبد یکی از بزرگترین اعضای گرانولار بدن است و آسیب دیدن آن موجب اختلال در عملکرد کل بدن میشود. بیماریهای کبدی انواع مختلفی دارند و تشخیص و درمان آنها نیز متنوع است.کبد یکی از مهمترین اندامهای درونی بدن و تقریبا به اندازه توپ فوتبال است که درست زیر قفسهسینه سمت راست شکم قرار گرفته است. کبد وظیفه هضم غذا و دفع مواد سمی و زاید از بدن را برعهده دارد.بیماری های کبدی میتوانند ارثی و ژنتیکی باشند، به این

بیماری داخلی چیست؟

عقل سلیم حکم می کند که انسان همواره به سلامتی خود اهمیت داده و در صورتی که کوچکترین مشکلی از نظر روحی و جسمی رخ داد، سریعا شرایط را به متخصص مربوطه اطلاع دهد. در میان تخصص های رشته پزشکی، متخصص داخلی از جمله گرایش هایی است که غالبا به وجود آن ها نیاز است. اما ما باید بدانیم که چه زمان نیاز است به پزشک داخلی مراجعه کنیم..دکتر داخلی می تواند طیف وسیعی از بیماری ها را تشخیص داده و درمان نماید که برای

دستگاه گوارش

صفرا چیست؟

صفرا چیست؟ صفرا یا زردآب، مایعی قلیایی سبز-زرد رنگ است که توسط نوعی سلولهای کبد اغلب مهرهداران ترشح میشود و در گوارش چربیها نقش دارد. این مایع در کیسه صفرا ذخیره شده و به هنگام عبور غذا از دوازدهه بر روی آن ریخته میشود و موجب امولسیون و در نهایت گوارش ملکولهای چربی میشود. صفرا توسط هپاتوسیتها ترشح میشود. این سلولها روزانه ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیلیتر صفرا تولید میکنند. ترکیبات آب اسیدهای صفراوی (و نمک

دستگاه گوارش

در آوردن کیسه صفرا

در آوردن کیسه صفرا کیسه صفرا یک عضو مهم از دستگاه گوارشی بدن است. درد کیسه صفرا می تواند در اثر عفونت و التهاب آن ایجاد شود. سنگ کیسه صفرا و پارگی کیسه صفرا از بیماری های مهم کیسه صفرا هستند. سی تی اسکن و سونوگرافی از جمله روش هایی هستند که برای شناخت بیماری های کیسه صفرا به کار می روند. اگر چه برخی اوقات می توان با استفاده از داروهای خوراکی بیماری کیسه صفرا را درمان کرد، ولی در بیشتر موارد بایست

بوی بد دهان

بوی بد دهان هالیتوز یا بدبویی دهان یک شکایت شایع در بین بیماران مراجعه کننده به مطب متخصصین داخلی و گوش و حلق و بینی، دندانپزشکان و پزشکان عمومی میباشد. اکثر بیماران بدون گرفتن نتیجه خاصی، از مراکز درمانی خارج میشوند و گاه این پدیده باعث بروز مسایل جدی در خود و خانواده آنها میگردد. همیشه نمیتوان علتی برای هالیتوز یافت. این امر به علت تنوع علل آن و اندک بودن بررسیهای انجام شده است. هنگام برخورد ب

ریفلاکس

ریفلاکس بیماری ریفلاکس و علل آن ریفلاکس(REFLUX) بیماری می باشد که حدود 40 درصد افراد جامعه را گرفتار می کند و در 15 درصد موارد، این بیماری به شکل شدید و آزار دهنده است. در این بیماری اسید معده به همراه غذا، از معده به مری بر می گردد (مانند تصویر بالا) و مردم بعد از خوردن غذا، احساس لذت و رضایت ندارند. ریفلاکس یکی از بیماری های شایعی است که مردم از ترش کردن شکایت دارند و از احساس زندگی مطلوب و لذ

هلیکو باکتر پیلوری

هلیکو باکتر پیلوری آشنایی با هلیکوباکتر پیلوری هلیکوباکتر پیلوری یک باسیل گرم منفی خمیده است که در لابلای مخاط معده و گاهی دئودنوم و مری زندگی میکند. این باکتری به هیچ وجه جزء فلور طبیعی نبوده بلکه در افراد آلوده ایجاد التهاب مزمن سطحی و منتشر در معده میکند. خصوصیات بیو شیمیایی این باکتری تولید آنزیم اوره آز است. انتقال بیماری معمولا” از طریق مدفوعی - دهانی صورت م

بیماری های داخلی گوارشی

زخم معده چیست؟ زخم معده به جراحات دردناکی گفته می شود که در جداره داخلی معده و یا قسمت آغازین روده کوچک که اثنی عشر نامیده می شود وجود دارد. چه عاملی موجب بروز زخم معده می شود؟ هیچ دلیل مشخص و واحدی برای بروز زخم معده یافت نشده است. با این حال، امروزه روشن شده است که زخم معده نتیجه عدم توازن مایعات گوارشی معده و اثنی عشر است. به طور کلی از جمله دلایل بروز زخم معده می توان به موارد ذیل اشاره کرد

آبسه کبدی

آبسه کبدی آبسه کبد، عفونت کبد است. اگر چه آبسه کبدی می تواند به عنوان عارضه بیماری های کیسه صفرا باشد که در آن عفونت از طریق مجرای صفراوی به کبد ایجاد می شود. علائم آن شامل درد شکم، و تب است. درمان آسپیراسیون از راه پوست (قرار دادن یک سوزن از طریق پوست به داخل آبسه) و یا جراحی لاپاروسکوپی به تخلیه چرک جمع آوری شده، با درمان آنتی بیوتیک برای ریشه کن کردن عفونت است. آبسه درمان نشده کبدی می تواند به

سرطان پانکراس

سرطان پانکراس پانکراس چیست؟ پانکراس عضوی لوله ای شکل و اسفنجی با طول ۱۵ سانتیمتر است که در پشت معده قرار گرفته است. پانکراس دو وظیفه مهم در بدن دارد: تولید شیره گوارشی (آنزیم ها) که به روده ها در تجزیه غذا کمک می کند و تولید هورمون هایی از جمله انسولین که استفاده بدن از قندها و نشاسته ها را تنظیم می کند. سرطان پانکراس زمانی اتفاق می افتد که سلول های بدخیم (سرطانی) رشد کرده، تقسیم می شوند و به با

سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا کیسه صفرا اندامی است به شکل گلابی که صفرا را در خود ذخیره می کند. صفرا در کبد تولید می شود و توسط مجرایی وارد کیسه صفرا شده و در آنجا ذخیره می گردد. صفرا مایعی ارزشمند است که به فرد کمک می کند تا غذاهای مصرف شده را بهتر هضم کند. البته عملکرد اصلی و مهم صفرا، شکستن چربی های موجود در مواد غذایی می باشد. صفرا مایعی تلخ زرد رنگ می باشد و از موادی مانند کلسترول، لیسیتین، کلسیم، نمک ها

سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ روده بزرگ یا کولون بخش پایانی دستگاه گوارش می باشد. در اغلب موارد، سرطان روده بزرگ خوشخیم و قابل درمان می باشد، اما در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود، با گذشت زمان وخیم تر می شود. سرطان روده بزرگ ناشی از بد خیم شدن سلول های دیواره داخلی روده بزرگ یا کولون است. پولیپ های کولون و سرطان آن در مراحل اولیه می تواند بدون علامت باشد. بنابراین انجام غربالگری منظم مهم است. درمان سرطان

سرطان مجرای صفراوی

سرطان مجرای صفراوی مجرای صفراوی یک لوله به طول 5/12 – 10 سانتی متر است که کبد را به روده کوچک وصل می کند. در کبد تعداد زیادی مجاری ریز صفرا را از سلول های کبدی جمع آوری می کنند. سپس این مجراها به هم متصل شده، یک مجرا را می سازند (این بخش از مجرای صفراوی، مجرای هپاتیک نام دارد) لوله ای که از اتصال این دو لوله به هم به وجود می آید مجرای صفراوی نامیده مشود. انتهای این قسمت از مجرا به درون قسمت

کبد چرب

کبد چرب کبد چرب در پزشکی حالتی برگشتپذیر از تجمع واکوئولهای چربی در سلولهای کبدی است که با التهاب کبد مشخص میشود. این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف میکنند ایجاد شود، ولی در ایران این بیماری علل دیگر دارد و «کبد چرب غیر الکلی» نامیده میشود. فرم غیر الکلی این بیماری در تعدادی از اختلالات بالینی مانند دیابت، چاقی و سوء تغذیه رخ میدهد. وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان

تلخی دهان

تلخی دهان تلخی دهان می تواند در اثر کشیدن سیگار، آسیب های وارده به سر، بینی و دهان، بیماری ها یا شرایطی باشد که با فرآیند درک مزه ها در دهان تداخل می کنند. تلخی دهان را می توان با رفع علت آن مثل تهوع، برطرف کرد. ولی بعضی علل آن مثل مسمومیت شیمیایی، بیماری های خودایمنی و بیماری های عصبی جدی هستند، یا باعث ایجاد مشکلات طولانی مدتی در درک مزه ها می شوند. عوامل شایعی که باعث تلخی دهان می شوند نفس

خشکی دهان

خشکی دهان خشکی دهان یا زروستومی نوعی بیماری است که در اثر کاهش ترشح بزاق ایجاد میشود. از آنجا که بزاق در دهان با داشتن پادزهرها و ایمنو گلوبولین، مواد بافر و خنثی کننده اسید محلول در آب نقش حفاظتی علیه میکروبهای عامل پوسیدگی دندان و عفونت لثه را دارد، کاهش ترشح آن و خشکی دهان منجر به ایجاد پوسیدگی و انواع عفونت در دهان میشود. علت های متفاوتی می توانند باعث خشکی دهان در افراد شوند که بنا به علت ا

هپاتیت A

هپاتیت A عامل هپاتیت A ویروس HAV است که به وسیله مدفوع از بدن شخص آلوده دفع میشود و باعث آلودگی آب آشامیدنی و غذا میشود. راه انتقال این بیماری از طریق آب و غذاهای نپخته یا خوب نپخته شده یا غذاهایی که به وسیله اشخاص مبتلا طبخ میشوند، میباشد. HAV به ندرت از طریق خون به اشخاص دیگر منتقل میشود. هپاتیت A به شکل حاد دیده میشود ولی کمتر آلودگی مزمن به وجود میآورد. یکبار ابتلا به این بیماری در شخص مصونیت

هموکروماتوز

هموکروماتوز هموکروماتوز یا سرریز و زیادی آهن در خون٬ یک اختلال ارثی در متابولیسم آهن است که در آن تجمع آهن در ارگان ها و بافتهای مختلف دیده میشود. مشکل اصلی در زیادی جذب آهن از لوله گوارش است. محل اصلی تجمع آهن کبد، غدد درون ریز مانند آدرنال، لوزالمعده و قلب میباشد. فقدان آهن می تواند منجر به کم خونی شود و وجود بیش از حد آهن نیز سمی است. بدن چند راه مختلف برای دفع آهن اضافه خود دارد. تجمع آهن در

هپاتیت B

هپاتیت B هپاتیت به معنای التهاب گسترده ی كبد است. حرف B كه در جلوی آن نوشته می شود نوع عامل آن را كه نوعی ویروس است نشان می دهد. هپاتیت یا التهاب كبد علل زیادی دارد كه عبارتند از داروها، انگلها، ویروسها و بعضی از بیماریهای خود ایمنی. انواع شایع هپاتیت ویروسی عبارت اند از: A و B و C و D. در هپاتیت A، انتقال ویروس از راه مدفوع به دهان است. در هپاتیت B انتقال ویروس از راه خون و مایعات به بدن است. د