گاستروانترولوژی یا تخصص گوارش

گاستروانترولوژی یک شاخه پزشکی است که بر سلامت دستگاه گوارش یا مجرای گاسترواینتستینال تمرکز دارد. متخصص گوارش می تواند از سندرم روده تحریک پذیر گرفته تا هپاتیت C را درمان کند.متخصص گوارشمتخصصان گوارش در درجه اول بیماری های دستگاه گوارش در مردان و زنان را تشخیص داده و آن ها را درمان می کنند.آن ها از طریق آندوسکوپی و با استفاده از ابزارهای خاص دستگاه گوارش را مشاهده کرده و مشکل را تشخیص خواهند داد.مت

بیماری داخلی چیست؟

عقل سلیم حکم می کند که انسان همواره به سلامتی خود اهمیت داده و در صورتی که کوچکترین مشکلی از نظر روحی و جسمی رخ داد، سریعا شرایط را به متخصص مربوطه اطلاع دهد. در میان تخصص های رشته پزشکی، متخصص داخلی از جمله گرایش هایی است که غالبا به وجود آن ها نیاز است. اما ما باید بدانیم که چه زمان نیاز است به پزشک داخلی مراجعه کنیم..دکتر داخلی می تواند طیف وسیعی از بیماری ها را تشخیص داده و درمان نماید که برای

ریفلاکس

ریفلاکس بیماری ریفلاکس و علل آن ریفلاکس(REFLUX) بیماری می باشد که حدود 40 درصد افراد جامعه را گرفتار می کند و در 15 درصد موارد، این بیماری به شکل شدید و آزار دهنده است. در این بیماری اسید معده به همراه غذا، از معده به مری بر می گردد (مانند تصویر بالا) و مردم بعد از خوردن غذا، احساس لذت و رضایت ندارند. ریفلاکس یکی از بیماری های شایعی است که مردم از ترش کردن شکایت دارند و از احساس زندگی مطلوب و لذ

هلیکو باکتر پیلوری

هلیکو باکتر پیلوری آشنایی با هلیکوباکتر پیلوری هلیکوباکتر پیلوری یک باسیل گرم منفی خمیده است که در لابلای مخاط معده و گاهی دئودنوم و مری زندگی میکند. این باکتری به هیچ وجه جزء فلور طبیعی نبوده بلکه در افراد آلوده ایجاد التهاب مزمن سطحی و منتشر در معده میکند. خصوصیات بیو شیمیایی این باکتری تولید آنزیم اوره آز است. انتقال بیماری معمولا” از طریق مدفوعی - دهانی صورت م

بیماری های داخلی گوارشی

زخم معده چیست؟ زخم معده به جراحات دردناکی گفته می شود که در جداره داخلی معده و یا قسمت آغازین روده کوچک که اثنی عشر نامیده می شود وجود دارد. چه عاملی موجب بروز زخم معده می شود؟ هیچ دلیل مشخص و واحدی برای بروز زخم معده یافت نشده است. با این حال، امروزه روشن شده است که زخم معده نتیجه عدم توازن مایعات گوارشی معده و اثنی عشر است. به طور کلی از جمله دلایل بروز زخم معده می توان به موارد ذیل اشاره کرد

بیماران مبتلا به ازوفاژیت

ازوفا زیت و فتق هیاتالدر حالت طبیعى مقادیر کمى از محتویات معده از طریق کاردیا به درون مرى باز مىگردند که پس از مصرف غذا شایعتر است و معمولاً با آروغ همراه است. غذاى بالا آمده باعث ایجاد پریستالسیس ثانویه مىشود که بلافاصله مرى را پاک مىکند. ازوفاژیت زمانى رخ مىدهد که دفعات و حجم مایع بازگشتى از حد خاصى بیشتر شود و یا زمانى که مرى دیگر قادر به پاک کردن مادهٔ غذائى بالا آمده نباشد. شدت التهاب با مدت

بیماری رفلاکس

بیماری رفلاکسرفلاکس چیست؟غذایی که می خوریم از طریق لوله ای به نام مری وارد معده می شود. هضم غذا در معده توسط اسید و شیره معده آغاز می گردد. دیواره معده به دلیل تماس مداوم با اسید و شیره معده در مقابل اثرات مخرب آنها مقاوم شده است و بالعکس دیواره مری به دلیل اینکه بطور معمول در معرض تماس با اسید و شیره معده نیست دفاع مناسبی هم در برابر این عوامل ندارد. در حالت طبیعی دریچه ا ی به نام دریچه مری بین م

زخم اثنی عشر

زخم اثنی عشرلایهای ماده چسبنده به نام موکوس، (mucus) جداره داخلی معده و اثنی عشر را میپوشاند و این قسمتها را از اسید محافظت میکند. اگر این لایه آسیب ببیند، آنگاه بافت حساس زیر آن در معرض اسید قرار میگیرد. (در طی فرآیند گوارش مواد غذایی، اسیدهای مخصوصی از معده تولید و ترشح میشود.) آزردگی بافت معده و اثنی عشر توسط اسید، موجب ایجاد زخم میشود. اولسر پپتیک (Peptic ulcer) نامی است که به مجموعه زخمهای مو

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریکپذیرسندرم روده تحریکپذیر یا آی بی اِس (IBS‏) نوعی اختلال در عملکرد روده بزرگ است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات رودهای، بدون هر گونه علت ارگانیک دیگری، مشخص میشود. اسهال یا یبوست میتوانند علامت غالب باشند که ممکن است به صورت متناوب ظاهر شوند.نوعی از این بیماری که در آن اسهال علامت غالب باشد IBS-D و نوعی که یبوست علامت غالب را تشکیل دهد IBS-C،

بیماری های داخلی گوارشی

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری التهابی روده (IBD)بیماری های التهابی روده یا (Inflammatory Bowel Disease - IBD) وابسته به شرایط مزمنی است که موجب التهاب در برخی قسمت های روده می شود. بیماری التهابی روده (IBD)، به التهاب مزمن مناطقی از لوله گوارش گفته میشود و شامل دو بیماری مجزا و در عین حال مشابه کولیت اولسراتیو و کرون است.بیماری کورون (کرون)این بیماری می تواند در تمام قسمت های لوله گوارش از دهان تا مقعد، رخ دهد. این بیما

بیماری های داخلی گوارشی

بیماری کولیت‌ اولسروز (Ulcerative Colitis)

بیماری کولیت اولسروز (Ulcerative Colitis)کولیت اولسروز، یک بیماری التهابی روده است. اغلب از راست روده (رکتوم) شروع میشود و با بدتر شدنش به سمت روده ی بزرگ و رودهی کوچک پیشرفت کرده، آنها را نیز درگیر میکند. این بیماری یک وضعیت مادمالعمر است. در این بیماری دیوارهی داخلی روده و رکتوم، دچار التهاب و زخم میشود. درگیری دیوارهی داخلی روده سراسری یعنی پیوسته و یکپارچه است و کل طول و کل محیط روده را دربر م

بیماری دیورتیکول روده

بیماری دیورتیکول رودهدیورتیکول (به انگلیسی: Diverticulum) در پزشکی به بیرونزدگیهای کوچک کیسه مانند در دیواره اندامها گفته میشود. بیماری دیورتیکولی در روده عبارت است از وجود بیرون زدگی های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) از دیواره روده بزرگ. وجود این دیورتیکول ها ممکن است علامتی به همراه نداشته باشد. دیورتیکولیت نیز یعنی التهاب دیورتیکول. دیورتیکولوز مسری یا سرطانی نیست.علایمالف) علایم دیورتیکولوز- معم

پانکراتیت مزمن

پانکراتیت مزمنپانکراتیت یعنی التهاب لوزالمعده (پانکراس). پانکراتیت یا به صورت حاد بروز میکند یا مزمن.پانکراتیت حاد:عواملی که التهاب حاد لوزالمعده را موجب می شوند شامل اختلالات مادر زادی، عفونتهای ویروسی، ضربههای شکمی، الکل، سنگهای صفراوی، افزایش چربی خون، بعضی داروها و برخی عوامل دیگر هستند.علایمی چون درد شکم، تهوع و استفراغ از علایم اولیه پانکراتیت حاد می باشند.با مراجعه به پزشک و معاینه توسط ایش

پانکراتیت حاد

پانکراتیت حادالتهاب حاد لوزالمعده (پانکراس) یا پانکراتیت حاد به معنای التهاب ناگهانی پانکراس است. پانکراس غدهی بزرگی است که در قسمت فوقانی شکم، پشت معده قرار دارد. پانکراس هورمونها و آنزیمهای گوارشی تولید میکند. در پانکراتیت آنزیم هایی که به طور معمول توسط پانکراس تولید شده و به مجرای گوارشی میریزد، شروع به تخریب خود پانکراس میکند. غدهی پانکراس دچار تورم و التهاب میشود. آنزیمهای بیشتری در اطراف پ

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفراسنگ کیسه صفرا (کوله لیتیاز) یعنی تشکیل سنگ در داخل کیسه صفرا. کیسه صفرا عضوی در بخش تحتانی کبد است که صفرای ترشح شده از کبد در آن تجمع یافته هنگام نیاز از طریق مجرای صفراوی مشترک (CBD) به روده کوچکبرای کمک به بدن جهت هضم چربی هاریخته میشود.سنگ های کیسه صفرا وقتی تشکیل می شوند که مایع ذخیره شده در کیسه صفرا تبدیل به شکل قطعاتی از مواد جامد (شبیه سنگ سخت شده) می گردد.صفرا حاوی آب، کلستر

پولیپ معده

پولیپ معدهپولیپ های معده توده های سلولی هستند که روی دیواره داخلی معده تشکیل می شوند. پولیپ های معده به ندرت بروز می کنند. معمولا پولیپ های معده علامتی ندارند و در اغلب موارد، زمانی که پزشک به دلیل دیگری معده شما را معاینه و بررسی می کند، معلوم می شوند. بیشتر پولیپ های معده سرطانی نمی شوند، اما برخی از آن خطر ابتلا به سرطان معده را در آینده افزایش می دهند. به همین دلیل هم برخی از پولیپ های معده از

پولیپ روده بزرگ

پولیپ روده بزرگپولیپ ها، شامل توده هایی هستند که در روده بزرگ یا کولون رشد می کنند. علت بیشتر پولیپ های روده معلوم نیست، ولی در افراد بزرگسال شایع است. بیشتر پولیپ های روده سرطانی نیستند، اما بعضی از آن ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند. البته سال های زیادی طول می کشد تا پولیپ به سرطان تبدیل شود. افراد بالای 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ روده هستند.متخصصان توصیه می کنند انجام آزمایش

مراقبت‌های تغذیه‌ای در زخم معده

مراقبتهای تغذیهای در زخم معدهزخم معده، زخمی است که در دیواره معده به وجود می آید و نشانه عمده آن درد سوزنده در ناحیه معده می باشد. غالبا هنگامی این درد به وجود می آید که معده خالی باشد در این موقع فرد با احساس درد باید به پزشک متخصص مراجعه کند. فرد مبتلا به زخم معده باید از خوردن غذاهای سرخ کرده و ادویه دار و همچنین غذاهای پرحجم خوددداری نماید و از موادی مانند شیر بیشتر استفاده نماید تا با برنامه

ورزش، راهی مناسب در درمان افسردگی

.شیوه رفتاری و نوع زندگی شخصی می تواند به عنوان یکی از عوامل مستعد کننده مهم در بروز این اختلال نقش بازی کند. یکی از شیوه های کمکی بسیار مهم و ارزشمند در کاهش حملات اضطرابی و دوره های افسردگی ورزش است. دوومیدانی، شنا و سایر ورزش های ایروبیک بیشتر مورد توجه پزشکان است.یک متخصص اعصاب و روان ورزش را یکی ازراه های موثر درمان افسردگی عنوان کرد.به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آم